Samen Slim Rijden van start: elektrisch rijden voor alle Vughtenaren

Het eerste wat ik perse wilde toen ik vorig jaar wethouder werd, was zelf een elektrische auto rijden. Want een wethouder energie & klimaat kan natuurlijk niet in een auto op fossiele brandstoffen rijden. Dus rijd ik nu een klein jaar een prachtige Nissan Leaf. Maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou ik voor de elektrische deelauto kiezen. Geen eigen auto, maar samen profiteren van mobiliteit als je het nodig hebt.

Samen slim rijden van start
Bij mijn eerste overleg met OnzeAuto een half jaar geleden, was ik direct enthousiast. Natuurlijk kent Vught al enkele deelautoprojecten, maar hiermee werd ook de stap naar elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar gemaakt. Bovendien had het project al laten zien succesvol te zijn in Helvoirt. Met steun van de gemeente heeft OnzeAuto en energiecoöperatie VET Vught hard gewerkt aan het realiseren van dit mooie initiatief. Zaterdag 25 mei mocht ik vlaggen voor de start, met 5 mooie Volkswagen E-golf’s geleverd door Van den Udenhout.

Mobiliteit met lagere kosten én CO2-uitstoot
Het principe is heel simpel. Als jouw auto het grootste deel van de week stil staat, is een deelauto een aantrekkelijk alternatief. De kosten zijn sowieso lager dan een eigen auto wanneer je op jaarbasis minder dan 8.000-10.000 kilometer rijdt. En als je ergens heen moet, kun je met je abonnement een auto reserveren en wordt afgerekend naar gelang de uren en gereden kilometers. Dat het in dit concept gaat om elektrische auto’s, betekent ook nog eens een bijdrage aan de ambitie om de CO2-uitstoot te verminderen. Een win-win situatie.

Je eigen (2e) auto kan weg
Voor wie dat kan betalen, is het luxe om altijd de beschikking te hebben over een auto. Ook als je deze niet heel vaak nodig hebt. Een verworvenheid van het laatste decennia, waardoor de meeste huishoudens vaak meer dan een auto hebben. Ondanks dat auto’s het grootste deel van de tijd gewoon stil staan. Juist daarom is de deelauto een prachtig alternatief. Bij de start worden er 5 deelauto’s geplaatst verspreid over Vught, maar de ambitie is om verder te groeien. De kans om op een bepaald moment ‘mis te grijpen’, wordt daarmee veel kleiner. Dat betekent dat huishoudens afscheid kunnen nemen van hun eigen auto. In de meeste gevallen zal dat vooral gaan om de 2e auto die maar beperkt wordt gebruikt.

Meer ruimte voor groen
Mijn grootste ergernis als een straat opnieuw moet worden ingericht, is dat veel mensen vinden dat ze recht hebben om voor de deur te kunnen parkeren. Te vaak hoor ik nog dat die boom of dat stukje groen dan maar moet worden vervangen door een extra parkeerplaats. Doodzonde! Eigen autobezit vervangen door collectieve mobiliteit bespaart – naast de financiële voordelen – ook een boel ruimte op straat. Minder plekken voor blik, betekent meer ruimte voor groen. Goed voor het klimaat én voor een leefbare straat.

Gemeente gaat goede voorbeeld geven
Natuurlijk kun je niet van inwoners verwachten dat ze gaan deelnemen aan de deelauto, als je het zelf niet doet. Mijn ambitie is dan ook om als gemeente zelf het goede voorbeeld te geven. Medewerkers die niet langer met eigen vervoer rijden, maar gebruik kunnen maken van elektrische fietsen, deelauto’s en Ov-kaarten van de werkgever. Dit moet onderdeel gaan worden van een nieuw mobiliteitsplan van de gemeente. De start van Samen slim rijden kwam nog te vroeg, maar ik hoop snel ook hiervoor de aftrap te kunnen geven.

Doe ook mee!
Ik beveel iedereen in Vught aan om eens voor zichzelf te bedenken of de elektrische deelauto een alternatief is. Meer informatie hierover is te vinden op de website www.vught.samenslimrijden.nu. Thuis hebben we inmiddels besloten om een auto weg te doen. In Vught en directe omgeving pak ik toch bij voorkeur al de fiets. Onze benzineauto gaat er nu direct uit. Onze elektrische auto blijft én wordt aangevuld met een abonnement voor de deelauto voor die enkele keren dat mijn vrouw en ik allebei met de auto weg moeten. Dat betekent alvast één auto minder in de Beatrixlaan. Een goede start!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *