Optimalisatie N65: kroon op jarenlange inzet gemeente en bewoners

Gisteren was een belangrijke dag voor Vught (en Helvoirt): de bekendmaking van de optimalisatie van de N65. De kroon op 10 jaar werk van opeenvolgende colleges om de leefbaarheid in Vught te verbeteren. Maar ook voor bewoners(groepen) die geen genoegen namen met minder optimale oplossingen. De realisatie van de hoogste prioriteit van de huidige coalitie – in het akkoord bewust al ruimte voor extra investeringen én bestuurlijke capaciteit met een 4e wethouder uitgetrokken – is hiermee heel dichtbij.

Proces van ups en downs
Het proces van de N65 kent vele hoogtepunten en teleurstellingen. Zelf heb ik me er altijd over verbaasd dat na de champagne van D66 vanwege het verkrijgen van € 100 miljoen voor een verdiepte ligging van de N65 in 2011, een paar jaar later voor datzelfde geld slechts enkele ongelijke kruisingen gebouwd konden worden. Waar in 2011 het maximale resultaat al leek te zijn binnengehaald, bleek dat later absoluut niet zo te zijn. Optimalisaties van het plan binnen het budget, bleken versoberingen. Opritten werden geschrapt, oversteken voor langzaam verkeer werden uit de plannen gehaald en de gehele verdiepte aanleg werd vervangen door een heuvelachtige profiel onder enkele viaducten. In politieke debatten was het ‘doen of je blij bent met wat er wel ligt, uit angst alles te verliezen’ versus ‘dit is toch geen verbetering van de leefbaarheid en is dit onze bijdrage wel waard?’. Ik was zelf de laatste mening toegedaan en heb dat namens PvdA-GroenLinks tijdens de laatste verkiezingscampagne ook duidelijk gemaakt.

Coalitieonderhandelingen
Na de verkiezingen was snel duidelijk dat dit de laatste kans was voor de N65 het beste resultaat voor Vught eruit te halen. In het coalitieakkoord zijn daarvoor 3 cruciale wensen opgenomen: 1. volwaardige, ongelijkvloerse kruising Vijverbosweg-Boslaan, 2. ongelijkvloerse kruising bij Helvoirt en 3. volledige verdiepte ligging. Om dat waar te kunnen maken is er de bereidheid financieel extra bij te dragen én werd een 4e wethouder aan het college toegevoegd. Een deeltijdwethouder met alleen rijksinfra in zijn portefeuille om extra bestuurlijke capaciteit te hebben voor deze belangrijke opgave.

Optimaal resultaat
Inmiddels ligt er een geweldig resultaat! Alle 3 wensen uit het coalitieakkoord worden gerealiseerd. Vught krijgt een geheel verdiepte ligging met drie ongelijkvloerse kruisingen. Hierdoor kunnen ook bij de Vijverbosweg-Boslaan fietsers en voetgangers gewoon oversteken. Ook bij Helvoirt komt een ongelijkvloerse kruising bij de Torenstraat. Verder komt er nog een paralelstructuur langs de N65, een (droge) natuurbrug en (nat) ecoduct, extra fietsoversteken in het buitengebied en wordt een stuk A65 (100 km) bij Vught afgewaardeerd maar N65 (80 km). Al met al een resultaat dat past bij de oorspronkelijke doelstelling in 2008: de oversteekbaarheid en leefbaarheid in Vught verbeteren!

Succes kent vele vaders (en moeders)
Direct na de bekendmaking gisteren claimde iedereen dit grote succes. Het is te danken aan VVD-minister Van Nieuwenhuizen en VVD-gedeputeerde Van der Maat die nu ook extra de portemonnee trekken. En aan GB-wethouder Guus van Woesik die specifiek is aangesteld voor deze opdracht (en verbetering van PHS natuurlijk). En de burgemeester, met al zijn lobbykwaliteiten en grote netwerk. En voormalige CDA- en D66-wethouders infrastructuur die de basis hebben gelegd. En misschien ook dankzij de kritische houding van CDA en PvdA-GroenLinks tegenover het versoberde plan dat er lag tijdens de verkiezingen?

Onvermoeibare inzet bewoners(groepen)
Maar zelf denk ik dat het vooral ook een succes is van vele inwoners die onvermoeibaar waren en geen genoegen namen met minder. Die niet bang waren om te roepen dat het onvoldoende was. Die de politiek scherp bleven bevragen op beloften en resultaten. Die eisten dat hun leefbaarheid echt verbeterd zou worden. En met dit resultaat denk ik dat we met opgeheven hoofd kunnen stellen dat dit nu ook echt gaat gebeuren. Een prachtig eindresultaat voor Vught!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *