Meerijden met de strooiwagen

De afgelopen weken was het diverse malen winters weer: sneeuw, ijzel, nattigheid, vriesweer etc. De gemeente rukt dan uit om gladheid te bestrijden op wegen en fietspaden. Dat wilde ik als verantwoordelijk wethouder zelf graag eens zelf meemaken, dus reed ik dinsdag 29 januari in alle vroegte mee met de mannen van de BOR.

3 strooiroutes
Met 3 man sterk stonden ze al op me te wachten bij de gemeentewerf van de BOR. Het was bijna 5 uur ’s morgens, tijd om de routes te gaan rijden. Dat wordt gedaan met 3 voertuigen: een vrachtwagen en twee kleinere voertuigen. Ik mocht mee op de vrachtwagen. Daar gingen we via de Repelweg en de Brabantlaan naar het Moleneindplein, om vervolgens via diverse hoofdwegen richting het centrum, Vught-Noord en Cromvoirt te rijden. Ook de wegen in het buitengebied richting Gestel, Esch, Helvoirt en via de Gement naar het ziekenhuis zijn in deze route opgenomen. Terwijl met de vrachtwagen deze wegen worden gestrooid, kom je onderweg steeds de beide kleinere strooivoertuigen tegen. Deze rijden over de fietspaden en rondom de winkelcentra, scholen en verzorgingstehuizen. Daarmee worden in circa 2 uur tijd (afhankelijk van de weersomstandigheden) de belangrijkste wegen, fietspaden en plekken in Vught en Cromvoirt gestrooid.

Preventief strooien
Vught heeft er enkele jaren geleden voor gekozen om preventief te gaan strooien. Dat betekent dat op basis van weersvoorspellingen werd besloten om de routes te gaan rijden en niet pas als het daadwerkelijk glad is geworden. Het voordeel daarvan is dat er tijdig wordt gestrooid en alle hoofdwegen zijn gedaan voordat de meeste Vughtenaren uit bed zijn. Het nadeel is dat ook wel eens onnodig gestrooid wordt, omdat het weer uiteindelijk blijkt mee te vallen. Dat is echter verraderlijk. Zo was voor deze ochtend eigenlijk sneeuw voorspelt, maar viel deze uiteindelijk pas veel later op de dag. En toen ik op de fiets naar de BOR stapte was het helemaal (nog) niet glad. Dan heeft het weinig nut om te gaan strooien dacht ik. Maar tijdens het rijden liep de temperatuur verder terug tot onder het vriespunt. En gek genoeg was er een groot verschil tussen straten, waarbij de ene wel glad was geworden en bij de ander niks aan de hand was.

Leerzame weetjes
Het mooie is dat je ook nog wat opsteekt van het meerijden. Ik wist al wel dat niet alle straten gestrooid werden, maar alleen hoofdroutes en bepaalde plekken. En ik wist ook al wel er korrels zout werd gestrooid op de wegen, maar een soort pekelwater op de fietspaden. Maar ik wist bijvoorbeeld niet dat strooien eigenlijk alleen zin heeft als het zout ook verspreid wordt door auto’s en in de gladde stukken gedrukt wordt of stukken ijs/ijzel kapot gereden worden. Een straat strooien waar weinig vervoersbewegingen zijn werkt daarmee niet goed. Sterker nog, mij werd ook verteld dat heel veel zout strooien weinig zin heeft omdat dit juist voor extra gladheid zorgt. Op de fietspaden wordt daarom ook gebruik gemaakt van het pekelwater, omdat de smallere banden van fietsen minder geschikt zijn om het zout uit te rijden en het ijs kapot te rijden.

Nog een keer mee met sneeuw
Het was erg leuk om een keer een ochtend mee te rijden, maar ik ben blij dat ik niet regelmatig voor dag en dauw de kou. Respect dus voor de mannen van de strooiploeg die in twee ploegen (een week op, een week af) paraat staan om te gaan strooien. En als de weersomstandigheden ernaar zijn, zowel ’s avonds als ’s morgens de ronde moeten doen. Maar aangezien er geen sneeuw lag toen ik meereed ben ik wel uitgedaagd om ook een keer mee te gaan als er wel sneeuw is. Want dan mag de sneeuwschuiver ervoor en is het effect van het werk veel zichtbaarder. Dat doe ik natuurlijk graag!

2 reacties

  1. Goed gedaan Toine, aan den lijve ondervinden hoe mensen hun steentje bijdragen om de Vughtse samenleving veilig te houden. Wanneer ga je met de brandweer mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *