Jureren bij de Heijmans-Avans minor

Vught zet zich al jaren in voor ingrijpende verbeteringen van de N65. Een groot infrastructureel project. Geen wonder dat het ook een interessante studieopdracht is voor studenten civiele techniek. Donderdag 24 januari 2019 mocht ik jureren bij de presentaties van een door Avans hogeschool en bouwbedrijf Heijmans gezamenlijk georganiseerde minor over een fictieve aanbesteding van de N65. Een erg leuke en leerzame ervaring.

Dikke stapel rapporten
Vijf maanden lang hadden de vierdejaars studenten in deze minor gewerkt aan een aanbesteding voor de N65. Met experts van Heijmans en Rijkswaterstaat zijn vraagstukken rondom omgevingsmanagement, planning, techniek voor wegen en spoor etc. doorgenomen. Dat heeft geresulteerd in 4 volwaardige aanbestedingen en een 5e beperktere aanbesteding voor een groep duale studenten. Het was dus wel even schrikken toen Heijmans anderhalve week eerder de documenten kwam afgeven en er een dikke stapel rapporten, berekeningen en tekeningen voor elke aanbesteding was gemaakt. Maar gelukkig was dat vooral voor de deskundigen. Mijn rol was om mijn kennis van de omgeving te gebruiken om de presentatie te beoordelen en te kijken naar de wijze waarop het plan gepitcht werd en de potentiële opdracht werd binnengehaald.

Fictieve aanbesteding N65
Eind vorig jaar zijn de meest recente plannen voor de N65 gepresenteerd, inclusief de verbeterde ongelijkvloerse kruisingen en de verdiepte ligging binnen de bebouwde kom van Vught. De studenten hebben echter een andere opdracht gekregen, geïnspireerd door de wens om de N65 te verbeteren. Zo ontbrak het omdraaien van N65 en spoor, maar moest er wel een beter – ook hoger – viaduct gerealiseerd worden onder het spoor inclusief ruimte voor een 3e en 4e spoor. Verder was de opdracht om een volwaardige kruising binnen en een buiten de bebouwde kom te realiseren. En tot slot moest de meest duurzame rustplaats worden opgenomen in de aanbesteding.

Techniek versus de omgeving
De voorstellen van de studenten zijn daarmee niet een-op-een te vertalen naar de gekozen uitwerking (VKA+). Toch was het erg leerzaam om deel te nemen aan de jury. Voor mezelf met name om een indruk te krijgen van de vraagstukken die gepaard gaan met de uitvoering van de (politieke) opdracht om infrastructurele aanpassingen te doen. Over omleidingen, tijdelijke onderbrekingen, volgorde van werkzaamheden, inpassing en technische knelpunten. Maar het was ook goed om de studenten te mogen spiegelen dat de beste technische oplossing in hun voorstellen, niet altijd makkelijk wordt geaccepteerd in de directe omgeving. Zoals voorstellen om bij aanpassing van het viaduct de Aert Heymlaan niet terug te laten komen of de toegang tot de Lekkerbeetjelaan af te sluiten. Technisch misschien heel logisch, maar dan heb je een andere verkooppraatje nodig voor de omgeving. Ook waren verschillende groepjes wel heel positief over noodzakelijke aanpassingen om een nieuwe ontsluitingsweg buiten Vught aan te leggen en te laten aansluiten op de Loonsebaan of de Dennenlaan. Dat dit botst met de ecologische waarde van het gebied werd niet als een groot probleem ervaren. Terwijl in het echt een soortgelijk idee een jaar of 2 geleden nog unaniem door de Vughtse raad is afgeschoten als onacceptabel.

Waardevolle inzichten
Maar juist daarvoor is deze minor. Een aanbesteding gaat om meer dan de beste technische oplossing tegen de laagste prijs. Het gaat er ook om te weten wat voor de opdrachtgever echt belangrijk is en om jouw voorstellen te kunnen verkopen aan de belanghebbenden. Dat presentatie daarbij een verschil kan maken bleek bij de uitreiking. Het verschil tussen de nummer 1 en 2 was zeer klein na beoordeling van de inhoudelijke kwaliteit en de prijs van de aanbesteding. Het was daarmee de presentatie – wil ik met dit team in zee? – wat de doorslag gaf. Al met al erg leuk om te mogen doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *